Momenteel jij en 71 anderen op onze sporttribune
Advertentie

Kansspelaanbieders als sponsors in de sport – daarom zijn ze zo gewild

Kansspelaanbieders als sponsors in de sport – daarom zijn ze zo gewild

Degenen die spelen voor echt geld op het internet aanbieden, richten zich alleen op een selecte groep klanten. In online casino’s mogen alleen spelers van 18 jaar en ouder deelnemen. In veel landen is er een streng verbod op reclame voor gokken, waaronder Nederland.

Maar terecht, zelfs een legaal online casino met vergunning mag niet de aandacht op zich vestigen in de media. Daarom maken veel aanbieders gebruik van de mogelijkheid om als sponsor op te treden in de sport. Laten we eens uitzoeken waarom dit voor beide partijen veel voordelen kan hebben.

Sportsponsoring kan op verschillende manieren gebeuren

Sponsors in de sport investeren ofwel in een club, een team of in individuele sporters. Door middel van sponsoring zorgen aanbieders van kansspelen voor een grotere zichtbaarheid en onderscheiden zij zich van de concurrentie op de markt. Vaak staat het bedrijfslogo op de kleding van de sporters. In ruil daarvoor ontvangen clubs een financiële vergoeding of donaties in natura.

Er kan ook steun worden verleend bij het organiseren van evenementen of sportwedstrijden als beide partijen in een dergelijke samenwerking geïnteresseerd zijn. Door de aandacht te vestigen op grote sportevenementen kunnen aanbieders van onlinegokken zorgen voor een enorm bereik. Vooral in het geval van internationale voetbalkampioenschappen kan financiering in de sport een publiek op mondiaal niveau aanspreken.

Deze vorm van sportsponsoring is dan navenant duur. De Nederlandse eerste divisie club Ajax Amsterdam is een zeer goed voorbeeld van hoe online gokaanbieders zich profileren door middel van sportsponsoring. Onder de huidige supporters van de succesvolle Nederlandse voetbalclub bevindt zich sinds de zomer van 2022 een Zweedse gokprovider. Ajax Amsterdam heeft echter vele andere sponsors die ook hopen op een win-win situatie door hun merk te presenteren via de meest succesvolle voetbalclub van Nederland.

Hoe een merk bij sportsponsoring onder de aandacht brengen

Het bedrijfslogo van een sponsor kan rechtstreeks op de sportkleding worden gedrukt. Bij voetballers is dat vaak op de borst. Bij andere sporten, zoals bobsleeën, wordt het bedrijfslogo van de sponsor meestal op de rug van de supporter gedrukt, omdat het tijdens sportuitzendingen beter door de camera’s in beeld kan worden gebracht.

Daarnaast is sponsorreclame te vinden op typische teamuitrusting, bijvoorbeeld groot afgedrukt op de raceauto’s bij Formule 1-races. Er wordt ook rechtstreeks in het stadion geadverteerd, zodat merken, logo’s of slogans van de talrijke sportsponsors ook te vinden zijn op het perimeterbord langs een voetbalveld. Als dit tijdens internationale wedstrijden digitaal wordt geregeld, kunnen de teams zorgen voor maximale inkomsten uit sponsoring.

Kleinere clubs die statische spandoeken gebruiken zijn beperkter in het tonen van hun sponsors en nemen daardoor minder geld op voor de clubkas.

Sociale mediakanalen bieden nog meer interessante perspectieven voor sponsors

Veel gerenommeerde sporters zijn extreem aanwezig op sociale netwerken. Fans maken via Instagram, Facebook en dergelijke contact met hun favoriete team en willen het liefst geen nieuws missen. Er worden live-uitzendingen gestreamd, die door sportliefhebbers over de hele wereld gretig worden gevolgd. De populairste streamingaanbieders zijn momenteel Twitch en YouTube, hoewel de Google-dienst YouTube achterblijft qua kijkersaantallen voor livestreaming.

Door sportsponsoring via social media kan de gewenste doelgroep direct worden aangesproken via de gesponsorde sporter. Bij de livestream werkt dit zelfs interactief; potentiële klanten kunnen zelf in contact komen met andere gebruikers of hun idolen.

Deze vorm van marketing zorgt ervoor dat sponsors zich meer bewust worden van hun producten en deze daardoor vaker kopen. Geïnteresseerde gebruikers zullen zich eerder aanmelden bij een online casino als hun favoriete sporter er uitgebreid reclame voor maakt.

Online casino’s verbeteren hun imago door sportsponsoring

In veel landen was online gokken lange tijd een grijs gebied. In Nederland zijn online casino’s sinds 2021 legaal, maar hebben nog steeds een louche reputatie bij delen van de bevolking. Dit komt doordat sommige gokkers met echt geld hun gokgedrag niet onder controle hebben en kansspelen spelen tot het punt van financiële ondergang. U hoeft zich geen zorgen te maken over de ernst van een online casino als de aanbieder een staatsgokvergunning heeft. Deze wordt in Nederland afgegeven door de Kansspelautoriteit en is een garantie voor regelmatige controles van de voorwaarden. Als de strenge regels niet volledig worden nageleefd, mag een online casino zijn spellen niet blijven aanbieden. In totaal zijn er 22 gokvergunningen voor online casino’s in Nederland.

Door sporters in binnen- of buitenland te sponsoren kunnen gerenommeerde aanbieders hun imago verbeteren. Door de associatie met het favoriete team communiceert deze vorm van zelfpromotie passie, betrokkenheid en teamgeest. Dit zijn boodschappen die vertrouwen wekken bij potentiële gokkers en zorgen voor nieuwe aanmeldingen. Naast de algemene competitiedrang wordt een sportsponsor ook als modern ervaren en kan hij zich innovatief positioneren in de fel betwiste gokmarkt. Door het algemene verbod op reclame is dit voor de gokbranche veel belangrijker dan voor andere sportpromotoren. De gunstige kenmerken doen zich echter ongeacht de bedrijfstak voor. Zelfs een bedrijf waarvoor geen reclameverbod geldt, kan door sportsponsoring voor een aanzienlijk hogere omzet zorgen.

Nieuwe klanten winnen, bestaande klanten trouw houden

Als een geregistreerde speler met echt geld het logo van zijn online casino steeds opnieuw ziet tijdens tv-uitzendingen of sportstreaming op internet, verhoogt dit de klantentrouw. De loyaliteit van een gokker kan ook worden verhoogd door middel van gevarieerde bonussen. Om deze te ontdekken, moet de speler zich echter eerst inschrijven bij het online casino of zich abonneren op een nieuwsbrief. Via sportsponsoring brengen de gokaanbieders zichzelf onder de aandacht van de gebruiker, ongeacht een actie. Als hun favoriete team het logo van hun eigen gokaanbieder draagt, identificeren spelers zich veel meer met de aanbieder. In de verkooppraktijk zorgt dit ervoor dat er meer spellen worden gespeeld in het online casino. Vooral in de pauzes tussen de spellen registreren gokaanbieders regelmatig inschrijvingen.

Vooral online casino’s die naast populaire kansspelen ook sportweddenschappen aanbieden, zijn populair. Online bookmakers doen er vooral goed aan om via sportsponsoring meer naamsbekendheid te krijgen. Combinatieweddenschappen met hoge quoteringen kunnen dan worden aangeboden die passen bij de actuele wedstrijden en evenementen. Je kunt zowel op een specifiek team als op individuele spelers wedden.

Sponsoring in de sport streeft dus een hele reeks doelen na en is bijzonder geschikt voor bedrijfstakken die niet zomaar overal reclame mogen maken. Ook beroepsgroepen met een beperkt reclameverbod maken steeds vaker gebruik van de financiering van sportevenementen om hun aanbod handig onder de aandacht te brengen.

Speel nu bij BetCity en ontvang een €20,- free bet! * Bonusvoorwaarden van toepassing. 18+

Relevante nieuwsberichten

speel bewust © Sporttribune.nl 2005 - 2024. Alle rechten voorbehouden.

Cookies

Wij respecteren uw privacy. Wij gebruiken enkel eenvoudige cookies voor de beste gebruikerservaring.

Meer informatie